یکی از بهترین نمونه‌های بازاریابی و ترویج رسانه‌های دیجیتال در یک دهه گذشته شرکت ردبول است.  شرکت نوشابه انرژی‌زای ردبول در سال ۱۹۸۷ به دست یک کارآفرین اتریشی به نام دیتریش ماتشیتز تاسیس شد. ماتشیتز با الهام از یک نوشیدنی انرژی‌زا در تایلند، تصمیم گرفت برند جدیدی تولید کند که طعم آن مطابق سلیقه غربی باشد. ردبول در حال‌حاضر بیشترین سهم نوشابه انرژی‌زا در بازار دنیا را به خود اختصاص داده و سالانه بیش از پنج میلیارد قوطی نوشابه می‌فروشد. در سال ۲۰۱۵ ردبول حدود ۵/ ۱۲ میلیون دلار فروش داشت که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را صرف تبلیغات کرد.  ردبول در حالی یک نمونه موفق در بازاریابی محسوب می‌شود که کمتر از سه دهه سابقه دارد و می‌شود گفت با مرحله به مرحله پیش بردن آگاهی برند خود، «یک شبه ره صد ساله رفته» است. در این مدت کوتاه، این شرکت از یک استارت‌آپ به یک شرکت بزرگ بین‌المللی تبدیل شد.

اولین کاری که این شرکت انجام داد، ایجاد آگاهی برند با شعار منحصربه‌فرد «ردبول به شما بال می‌دهد» بود. این شعار به گوش خیلی از ما خورده است. ردبول با استفاده از بازاریابی چریکی، نمونه رایگان محصولاتش را به جمع‌های دانشجویی، کافی‌شاپ‌ها، کتابخانه‌ها و هرجا مخاطب هدف (جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله) حضور داشتند می‌برد. سپس از طریق اسپانسر شدن برای تیم‌های بزرگ در رویدادهای ورزشی بزرگ، این آگاهی افزایش پیدا کرد.  ردبول رویکردی کاملا متفاوت نسبت به مشتریان خود دارد. بیشتر برندها مشتری را در مرکز فعالیت‌های خود قرار نمی‌دهند و او را ابزاری برای رسیدن به هدف می‌دانند. اما برای ردبول فروش نوشابه انرژی‌زا با کافئین زیاد هدف ثانویه است. اگر به صفحه اصلی سایت ردبول مراجعه کنید، چیزی از محصول نمی‌بینید. در عوض، با انبوهی از اطلاعات در مورد وقایع هیجان‌انگیزی که ردبول اسپانسر آنها شده و مشتری از آنها لذت می‌برد، مواجه می‌شوید.

بیش از ۱۰ سال پیش، ردبول مراکز رسانه‌ای برای خودش تاسیس کرد تا استراتژی‌های بازاریابی و پخش محتوای دیجیتال آن را اجرایی کنند. این اقدام موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود و امروز ردبول یکی از اسامی برجسته در صنعت بازاریابی دنیا است. به‌جز آن، ردبول نیاز به حضور در رسانه‌های اجتماعی را هم درک کرده و طرفداران زیادی در فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام دارد.

به‌طور کلی، هر کاری ردبول انجام می‌دهد، بر مبنای برند و بازاریابی محتوا است. کل استراتژی بازاریابی ردبول را می‌توان در یک جمله جمع کرد: اگر چیزی با ارزش واقعی به مخاطب خود ارائه کنید، مشتری راهی را که به محصول شما منتهی می‌شود، پیدا می‌کند.

 

داستان ایجاد ردبول

دیتریچ ماتچیتز در ۲۰ ماه مه سال ۱۹۴۴ در سانکت مارین ایم مورزتال در استیریا در اتریش متولد شد. اجداد او اهل کرواسی بودند. والدین دیتریچ هر دو معلم مدرسه ابتدایی بودند و زمانی که دیتریچ هنوز خیلی جوان بود از هم جدا شدند. دیتریچ ماتچیتز مدتی طولانی در دانشگاهی که امروزه با نام دانشگاه مدیریت و اقتصاد وین شهرت دارد مشغول به تحصیل در رشته بازاریابی بود. اولین شرکتی که ماتچیتز برای آن مشغول به کار شد شرکت مشهور یونیلیور بود. ماتچیتز در این شرکت به عنوان بازاریاب مواد شوینده مشغول به کار شد. وی سپس به شرکت بلنداکس، یک شرکت آلمانی محصولات آرایشی (که توسط شرکت PG خریده شده)، پیوست و در حوزه بازاریابی خمیردندان های بلنداکس مشغول به کار شد.

دیتریچ ماتچیتز در یکی از سفرهایش به تایلند که برای شرکت بلنداکس رفته بود با یک نوشیدنی خاص به نام کراتینگ دائنگ که بعدها به ردبول تبدیل شد، آشنا شد. وی به همراه شرکایش چالتو و چالرم یوودیدهیا (که در تایلند با آنها آشنا شده بود) شرکتی را برای تولید این نوشیدنی تأسیس کرد. آنها توافق کردند که ۴۹درصد سهام شرکت برای ماتچیتز، ۴۹ درصد دیگر سهام برای چالتو و دو درصد دیگر آن جهت اطمینان برای چالرم، پسر چالتو یوویدهیا باشد. دیتریچ ماتچیتز در سال ۱۹۸۷ این نوشیدنی را کربنه کرد و نام ردبول (به معنای گاو نر قرمز) را برای آن انتخاب کرد. ایده نام و لگوی ردبول نیز از نام تایلندی آن، کراتینگ دائنگ، الهام گرفته شده است.

دیمتیتری ماتچینز خط تولید ردبول را در اتریش راه اندازی کرد و به شکل مهاجمانه بازاریابی برای این نوشیدنی انرژی زا را در اروپا شروع کرد. ماتچیتز از روش های بازاریابی مختلف و گسترده ای چون تبلیغات در فرودگاه ها، کنسرت ها، مسابقات کایاک در آب های خروشان و مسابقات موتورسیکلت، مسابقات اسنوبرد، مسابقات موج سواری، مسابقات هنگ گلایدینگ و دیگر ورزش های پرهیجان، استفاده می کرد. ماتچیتز نوشیدنی ردبول را به نوشیدنی انرژی زای پیشتازی در جهان و در میان نوشیدنی های انرژی زای دیگر تبدیل کرد.

دیتریچ ماتچیتز همواره به عنوان یک متخصص بازاریابی شهرت داشته است. شرکت او نیز به خاطر شیوه های تبلیغاتش و اینکه اسپانسر ورزش های مختلف پرهیجان می شود، شهرت دارد. برای مثال، ماتچیتز در سال ۲۰۰۴ تیم فرمول یک جگوار را از مالک قبلی آن، فورد، خرید و نام آن را به ردبول ریسینگ تغییر داد. وی هم چنین در سال ۲۰۰۵ به همراه دوست صمیمی اش، گرهارد برگر که یک راننده اسبق فرمول یک بود، تیم ایتالیایی میناردی را از مالک اتریشی آن، پل استادارت، خرید. این تیم نیز به اسکودریا توو روسو (تورو روسو در زبان ایتالیایی به معنای گاو نر قرمز است) تغییر نام پیدا کرد. ردبول در سال ۲۰۱۰ توانست توسط سباستین وتل جام قهرمانی راننده ها و جام قهرمانی سازندگان را از آن خود کند. شرکت ردبول هم چنین تیمی در ناسکار با نام تیم ردبول دارد که اتومبیل های آن تویوتا کمری هستند.

طبق مجله فوریس در سال ۲۰۰۴ بیش از ۹/۱ میلیارد مصرف کننده ردبول مصرف می کردند که درآمدی دو میلیارد دلاری برای شرکت به ارمغان آورده بود. ردبول بر حسب سهم بازار در حال حاضر مشهورترین نوشیدنی انرژی زا در جهان به شمار می رود. شعار این شرکت همواره این بوده است: «ردبول به شما بال میده». فروش شرکت ردبول در حال حاضر در حدود ۷/۴ میلیارد دلار در سال است. این شرکت در حال گسترش دامنه فعالیت خود در هند، افریقا، روسیه و ژاپن بوده و در حال حاضر نیز در فرانسه، دانمارک و نروژ محصولات خود را به فروش می رساند.

ماتچیتز دارای یک مجوز خلبانی است و دو هواپیمای فالکلن ۹۰۰ و پایپر سوپر کاب نیز دارد. او هم چنین مالک مشهورترین مجله اجتماعی اتریش به نام سیتنبلیک است. دیتریچ ماتچیتز هرگز ازدواج نکرده و در حال حاضر ساکن سالزبورگ اتریش است. وی هم چنین مالک جزیره لائکالا در خارج فیجی است که به گفته مجله فوربس آن را به قیمت ۷ میلیون پوند خریده است.

Red Bull
ردبول نوشابه انرژی زاییست که در تست کردن برای بار اول طعم خوبی نمیدهد. بعضی های میگویند که خیلی شیرین است، بعضی های دیگر فقط سری تکان میدهند و میگویند “نه“.

تمام اجزاء آن بر روی قوطی نقره ای رنگش حک شده است با این حال ردبول دارای سهم بازار ۷۰ تا ۹۰ درصدی در بیش از ۱۰۰ کشور جهان است. در طول ۱۵ سال گذشته توسط بیش از ۱۰۰ برند کپی شده است اما این شرکت ها(مانند کوکاکولا) نتوانسته اند سهم بازار را از ردبول بگیرند.

موسس ردبول، دیتریچ ماتچیتز(⁣Dietrich Mateschitz) میگوید: “اگر ما بازار را ایجاد نکرده بودیم، اصلاً وجود خارجی نداشت.”

بازاریابی ردبول بر اساس استراتژی مبتکرانه ای است که مصرف کنندگان را برای رویدادهای ویژه و هیجان انگیزی که پوشش خبری زیادی دارند جمع میکند. ردبول حدود ۵۰۰ قهرمان ورزش های هیجان انگیز در سطح جهانی را حمایت میکند که غالباً در رویدادهای تماشایی و رکورد شکن در سطح جهان رقابت میکنند.
او میگوید: “ما محصول را برای مصرف کنندگان نمی آوریم، ما مصرف کنندگان را برای محصول می آوریم.”

امروز ردبول یک برند قدرتمند جهانی است و افراد کمی هستند که حتی بدانند این برند اتریشی است.

 

 

فهرست

روش خلاقانه بازاریابی در رد بول

استراتژی بازاریابی ویدئویی برند ردبول

ردبول : قهرمان بازاریابی ویدئویی جهان

نرخ بازدید محتواهای ویدئویی

تنظیم استراتژی مناسب برای بازاریابی ویدئویی

رمز موفقیت استراتژی بازاریابی ویدئویی برند ردبول

رد بول محصولی که با بازار سازی صحیح به پرواز درآمد

داستان برند

تسلط ویژه بر بازارهای نوشیدنی انرژی زا

گام‌های موفقیت رد بول ۱ محتوا سازی موفق

کمپانی رسانه ای ردپول

اسپانسرینگ

انتخاب شعار مناسب

انتخاب درست جامعه هدف و گسترش آن

پی‌بردن به اهمیت بازارسازی برای محصول

استراتژی مناسب و جایگاه‌سازی صحیح محصول

عقیده به متفاوت بودن رد بول

چالش‌ها و مقاومت‌هایی که رد بول از سر گذراند

استراتژی‌های مناسب در شبکه‌های اجتماعی

فیسبوک

توییتر

اینستاگرام

یوتیوب

ویدئو تبلیغاتی جالب از برند ردبول

برند ردبول به روش خود بازاریابی کرد و محصولات خود را به مخاطبین خود شناساند

سه تاکتیک ردبول برای جذب مخاطب هدف

روش دنبال کردن استرتژی بازاریابی محتوا به کمک برند ردبول

رد بول در بعضی از کشور های جهان ممنوع می باشد

پرواز ردبول با بازاریابی چریکی

ایجاد آگاهی برند با شعار منحصربه‌فرد

استراتژی‌های بازاریابی و پخش محتوای دیجیتال

آشنایی با دو نمونه موفق بازاریابی محتوا در صنعت نوشیدنی

ردبول

ردبول : قهرمان بازاریابی ویدئویی جهان

بازخوردمحتوایی ردبول

رمز موفقیت استراتژی بازاریابی ویدئویی برند ردبول

شرکت فعال درزمینه تولید رسانه های قوی

تغییر در استراتژی بازاریابی ویدیویی Red Bul

پروژه ویدیو مارکتینگ سقوط فضایی ردبول

تغییرچشمگیردررد بول

بازاریابی ویدیویی موثر و صعود به سمت بی نهایت

نتیجه‌گیری ویدیو مارکتینگ Red Bull

استفاده گسترده از ویدیو مارکتینگ تعاملی در عرضه محصولات

بازاریابی محتوایی : یک شرکت رسانه ای جدید؛ ردبول Red Bull.

ابتکارات ردبول

رد بول و سهم ۴۳درصدی بازار رقابتی نوشیدنی های انرژی زا

برندهای بزرگ در عرصه بازاریابی از چه الگوهایی پیروی می کنند؟

ردبول، ماجراجویی اتریشی

استراتژی برندهای معتبر در بازاریابی محتوایی

کمپین بازاریابی دیجیتال

نمونه های کمپین بازاریابی دیجیتال

بازاریابی و فروش موفق برندهای معروف جهان

کمپین های تبلیغاتی نوآورانه و تجربه متفاوت مشتریان